آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

درباره سهم بیمه در سبد خانواده‌های ایرانی | هزینه بیمه چند؟

  • کد خبر: ۱۳۸۰۶۴
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
درباره سهم بیمه در سبد خانواده‌های ایرانی | هزینه بیمه چند؟
فقط حدود ۲ درصد هزینه‌های خانوار‌های ایرانی مربوط به خدمات بیمه‌ای است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ اطلاعات دریافتی از یک تحقیق نشان می‌دهد که فقط حدود ۲ درصد هزینه‌های خانوار‌های ایرانی مربوط به خدمات بیمه‌ای است. جالب اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور‌های همسایه ما مثل ترکیه برابر با ۱/۳ درصد یا در کشور امارات ۳ درصد و در کشور‌هایی مانند ژاپن، کره، آمریکا، کانادا و انگلستان بین ۷ تا ۵/۷  درصد است. این تحقیق نشان می‌دهد متوسط سهم بیمه‌های مختلف در سبد هزینه خانوار‌ها بر اساس تقسیم انواع حق بیمه در داده‌های مرکز آمار به بخش‌های غیردرمانی (بازنشستگی و …)، مسکن (خدمات)، بهداشت و درمان، حمل و نقل و سایر، حدود ۲ درصد است.

همچنین از بین هزینه‌های صرف شده برای حق بیمه، بیش از نیمی از آن مربوط به حق بیمه غیردرمانی، حدود ۳۰ درصد آن مربوط به حق بیمه مرتبط با بهداشت و درمان و قسمت عمده‌ای از بقیه سهم آن نیز به بیمه‌های مرتبط با حمل و نقل بوده است. نکته‌ای که در مورد سهم حق بیمه‌ها می‌توان به آن اشاره کرد، این است که رشد شدید قیمت کالا و خدمات ضروری در سال‌های اخیر سبب شده تا سهم حق بیمه در سبد هزینه‌ای خانوار‌ها افزایش نیابد. ۱۳ آذر که در تقویم به روز بیمه شهرت یافته، بهانه‌ای شد تا موضوع بیمه و سهم آن را در سبد هزینه خانوار را بررسی کنیم.

بیمه عمر

عضو انجمن رسمی کارگزاران بیمه کشور در گفتگو با شهرآرا درباره سهم بیمه در سبد خانواده‌های ایرانی می‌گوید: بیمه‌ها معمولا به دو نوع اجباری مانند تأمین اجتماعی و بیمه‌های بازنشستگی کارکنان دولت و بیمه‌های بازرگانی مانند بیمه عمر و بیمه حوادث تقسیم می‌شوند. معمولا در ایران بیمه‌ها بیشتر نوع اول هستند و به دلایل مختلف مانند تورم، بیمه‌های تجاری کمتر در بین مردم جا افتاده اند.

روح ا... خلیل زاده افزود: بیمه عمر از جمله بیمه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است. هزینه بیمه عمر برای یک فرد از سالی ۳۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقفی نیز ندارد. به عنوان نمونه فردی را داشتیم که سالانه ۲ میلیارد تومان هم برای بیمه عمر هزینه کرده بود. وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۶ شرکت‌های بیمه در تعیین میزان سود بیمه عمر آزاد بودند، گفت: از این سال به بعد شرکت بیمه مرکزی به منظور حذف رقابت‌های ناسالم بین شرکت‌ها آن‌ها را ملزم به رعایت پرداخت سود منطقی برای بیمه‌های عمر کرد. بر این اساس مقرر شد تا اگر شرکت‌های بیمه در پایان سال سود بیشتری از محل سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از طریق بیمه عمر کسب کردند، آن‌ها را در قالب سود سالانه برای افراد واریز کنند. در حال حاضر سود دو سال اول بیمه عمر ۱۶ درصد، دو سال بعد ۱۳ درصد و الباقی ۱۰ درصد است.

بیمه زنان خانه دار

وی با بیان اینکه بیمه زنان خانه دار جزئی از بیمه زندگی محسوب می‌شود، گفت: یک زن خانه دار با پرداخت ماهانه ۸۰۰ هزار تومان و به مدت ۵ سال می‌تواند خودش را بازنشسته کند. همچنین هر قدر که افراد مدت زمان بیشتری بیمه پرداخت کنند، در زمان بازنشستگی از مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند.

رسیدگی به گله‌ها

خلیل زاده در پاسخ به این سؤال که شهروندان از انجام نشدن تعهدات بیمه عمر از سوی برخی از بیمه‌ها گله دارند، بیان کرد: گله‌های مردم از شرکت‌های بیمه به زمان پرداخت خسارت بر‌ می‌گردد. در سال‌های اخیر بیمه مرکزی اقدام به صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارزیاب خسارت بیمه کرده است. این شرکت‌ها در صورت بروز اختلاف بین فرد و بیمه گر، میزان خسارت وارده را ارزیابی و رقم آن را مشخص می‌کنند.

بیمه تکمیلی

این کارشناس بیمه درباره بیمه‌های تکمیلی درمانی نیز بیان کرد: چند سال پیش افرادی می‌توانستند از مزایای بیمه تکمیلی درمانی استفاده کنند که تحت پوشش بیمه یک نهاد  یا یک سازمان قرار داشتند، اما اکنون این مشکل برطرف شده و افراد به صورت انفرادی یا خانوادگی می‌توانند برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند. سقف تعهدات پرداختی در بیمه تکمیلی انفرادی با توجه به نیاز‌های بیمه شده انتخاب می‌شود. هر قدر سقف تعهدات بیشتری بخواهیم باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کنیم. برآورد‌ها نشان می‌دهد که حداقل هزینه بیمه تکمیلی یک فرد سالانه ۲ میلیون تومان است،  اما همین فرد می‌تواند با این رقم خدماتی مانند جراحی‌های تخصصی تا رقم ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت کند. همچنین این رقم پوشش دهنده بخشی از هزینه‌های دیگر مانند ویزیت پزشکان و دارو‌ها نیز است. وی توضیح داد: حتی اگر بیمه پایه ندارید، در برخی شرکت‌های بیمه گر می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر از خدمات این بیمه نامه بهره‌مند شوید. دوره انتظار و فرانشیز بیمه نامه بر اساس طرح انتخابی شما متغیر است.

بیمه مسئولیت

خلیل زاده درباره بیمه مسئولیت هم گفت: بیمه مسئولیت می‌تواند از سوی افرادی با مشاغل مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. اکنون هزینه سالانه بیمه مسئولیت یک پزشک عمومی ۲ تا ۵ میلیون تومان و یک مهندس ساختمان ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. وی با بیان اینکه اقشار مختلف می‌توانند خودشان را در برابر حوادث بیمه کنند، بیان کرد: به عنوان مثال یک کارگر می‌تواند با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان خودش را تا سقف ۵۰ میلیون تومان بیمه حوادث کند.

هزینه بیمه چند؟

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->